pondelok 21. novembra 2016

Kathleen Tessarová - Sběratelka parfémů

Dve ženy, ktoré niečo spája. Okúzľujúci Paríž. Príbeh plný vôní. Záhadné dedičstvo. Veľmi (ne)čakaný záver, no aj tak nádherný dej naplnený vrúcnou láskou. Budete mať zimomriavky. Vtiahne vás to a už nepustí.

Grace Munroeová nezapadá do spoločenskej smotánky Londýna päťdesiatych rokov. V manželstve sa jej veľmi nedarí – nechce byť len poslušnou manželkou. Má ambície niečo dokázať, byť samostatná, no jej názory sú v rozpore s názormi ľudí v okolí. Život sa jej obráti naruby, keď raz otvorí list, ktorý poslala advokátska kancelária v Paríži. Zomrela nejaká Eva d´Orseyová a zanechala jej majetok. Grace o žiadnej Eve nikdy nepočula, ale zo zvedavosti predsa len vycestuje...


Mám rada historické romány pre ženy, no čitateľ (ja) si musí dávať v tomto žánri veľký pozor. Môžu nastať dva problémy; buď je to také nezáživné, že „prehrýzť“ sa aj päťdesiatou stránkou je ohromný boj, alebo to autori tak skomplikujú, že aj keď sa úplne sústredíte (prehrieva sa vám mozog), nedokážete sa z toho vymotať. Ja som po tridsiatu stranu mala pocit, že obidva problémy sa pretavili do tejto konkrétnej knihy. Bola som zúfala a nastal čas na rezignáciu.

Tento mesiac sa mi recenzných výtlačkov nakopilo až po strop, takže som nemala čas nejako to analyzovať a bojovať sama so sebou, aby som sa prekonala. Nechala som to s otáznikom ležať na mojom stole a vôbec mi neprekážalo, že sa to na mňa s výčitkou „pozeralo“. Išla som ďalej, čítala a recenzovala. Ani neviem ako, len sa stalo to, že v jeden pekný deň som už mala plné zuby čítania. Potrebovala som pauzu. Keď knihomoľ potrebuje prestávku od kníh, tak nečíta nič – ani noviny, ani príbalové informácie k liekom, ktoré by mu mohli zachrániť život. Nehne to s ním. Sekne s čítaním nadobro. (Nie nadlho, ale razantne.) Som čudná, túto „krízu“ som prežila už párkrát, ale nikdy sa mi nestalo (nespomínam si), že som sa „liečila“ knihou, a ešte takou, ktorá sa mi nepozdáva. (Vraciam sa spať. Nejako som uletela.) Otvorila som Sběratelku parfémů a začala som tam, kde som skončila. Zrazu začal byť príbeh fascinujúci. Buď som si to musela nechať uležať v hlave, alebo som skončila práve tam, kde sa mal dej zlepšiť. Bolo mi to celkom ľúto, no na druhej strane som bola šťastná, že som sa k nej vrátila pomerne skoro. Ak by to bolo po roku, vyskočím z kože.

Keď som sa uistila, že všetko je podľa mojej chuti, nechala som  sa unášať atmosférou tridsiatych a päťdesiatych rokov minulého storočia. Elektrizovalo to z každej stránky. Spisovateľka to opísala bravúrne – budete mať pocit, že sa nachádzate v deji. Je to priam magnetizujúce. Úplne vás to pohltí!

Dejová línia mapuje život Grace Munroeovej a Evy d´Orseyovej. Keď som čítala o jednej, chcela som sa dozvedieť viac o druhej a naopak. Obidva príbehy, ktoré sa spoja, sú úchvatné. Aj keď som zápletku odhalila veľmi skoro, neprekážalo mi to a dielo som čítala so zatajeným dychom. Viac vám nechcem prezradiť. Všetko sa dozviete postupne.

Tento román je o sile žien. Každá má iné trápenia, ale nevzdávajú sa a idú ďalej so vztýčenou hlavou – hrdo ako dámy. Keďže tento počin sa volá Sběratelka parfémů, dozviete sa aj tajomstvá, ako sa parfumy vyrábajú. Bola to len taká čerešnička na torte. Najdôležitejšie je uvedomenie si, aké sme my, ženy, bojovníčky. Kniha je vlastne celá o nezlomnosti ľudského ducha, a to sa mi veľmi páčilo. Nesie v sebe posolstvo! Je napísaná veľmi pútavo a nádherne. Pri čítaní vyroníte aj zopár sĺz.

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Metafora.
Ak máte radi hodnotné knihy, môžete si ju kúpiť TU (SK) a TU (CZ)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly