streda 5. júla 2017

Dan Millman - Cesta pokojného bojovníka

https://i1.martinus.sk/tovar/_l/63/l63337.jpgDan má zabehnutý život v starých koľajach. Raz stretne na pumpe zvláštneho mužíčka – Sokrata -, ktorý mu ukáže nový svet. Zistí, aká je silná ľudská duša a ako niektorí ľudia vôbec nevedia, čo sa v nich ukrýva. Cesta je tŕnistá. Sokrates ho podrobuje rôznym skúškam, pri ktorých nie vždy uspeje.
Cesta pokojného bojovníka je o veľkej láske, obete, páde a postavení sa opäť na vlastné nohy, aj keď sú okolnosti také, aké sú.
Záver ponúka zvláštne, no pekné rozuzlenie, ktoré bude čakať len málokto.
Kniha má autobiografické prvky, ale aj trochu fantázie. Úplne vás prevalcuje a zároveň naštartuje. Ak hľadáte zmysel života, mali by ste si ju prečítať. Aj ja by som si ju mala znovu, ale už moju vlastnú. Plánujem si ju kúpiť. Videla som aj rovnomenný film.


Všetko odštartovala táto kniha. Mala som ju od kamaráta dlhšie, no vždy som ju začala čítať s pocitmi, že čo mi asi tak môže ponúknuť. Mala som dojem, že sú to výmysly a viac som to neriešila. Raz som už bola psychicky úplne vyšťavená. Bez záujmu som sa pozerala na knihy, ktoré by som si mohla prečítať, a vtedy som ju zbadala. So skepticizmom sebe vlastným som do nej po niekoľkých mesiacoch nahliadla. Veď nič už nemôže byť také zlé, ako to momentálne je, však? Chcela som jej dať šancu. Hľadala som v nej útechu. Pozerala som sa na ňu inými očami.

“Life has three rules: Paradox, Humor, and Change.
- Paradox: Life is a mystery; don't waste your time trying to figure it out.
- Humor: Keep a sense of humor, especially about yourself. It is a strength beyond all measure
- Change: Know that nothing ever stays the same.”


Vybrala som pár ukážok, ktoré som zvolila v angličtine, pretože to pre mňa lepšie znie. Tie citáty sú krásne tiež v slovenčine, ale v origináli to má iné čaro. Dielo je, povedala by som, priam presýtené nádhernými myšlienkami. Najprv mi to robilo problémy – mala som pocit, že autor to robí naschvál a chce nás utopiť v motivačných vodách. Bolo toho dosť, no stále som verila, že príbeh mi nejakým spôsobom pomôže, keďže pomohol tisíckam ľudí. Nechcela som byť výnimkou. Môj postoj k dielu sa stal kladným skoro na samom začiatku. Šomrala som len pár strán.

“If you don't get what you want, you suffer; if you get what you don't want, you suffer; even when you get exactly what you want, you still suffer because you can't hold on to it forever.”

Načrtla som vám, že so mnou to spisovateľ ľahké nemal – všade som hľadala chyby, ale napokon aj mňa zlomil, no aspoň som sa pokúsila vzdorovať. Príbeh je... tu som sa zastavila v písaní na pár minút, aby som zistila, že nedokážem ani slovami opísať, ako ma to obohatilo. Otvorilo mi to oči. Dozvedela som sa, že sme celý život neprebudení, že nič skutočne nevnímame, a tak ako Sokrates dával životné lekcie Danovi, aj mňa to veľmi ovplyvnilo. Začala som meniť svoje správanie k ostatným a moje nevyspytateľné nálady. Aj keď ste v tej najväčšej depresii vďaka tomuto počinu odhalíte, že žiadna kaša sa neje taká horúca, ako sa navarí. Máme nevyčerpateľné možnosti, len musíme dovoliť, aby k nám všetky dobré veci mohli prísť. Cesta pokojného bojovníka k vám zavíta v ten najlepší čas a je len na vás, čo si z toho zoberiete.

“My ignorance is based on this understanding. Your understanding is based on ignorance. This is why I am a humorous fool, and you are a serious jackass.”

Sokrates bol výborný učiteľ. Dan bol atlét a túžil vyhrávať, no keď si ho on zobral do parády, namiesto toho, aby posilňoval telo, musel zápasiť so svojou vlastnou mysľou. Všetko je v hlave. Tá vám môže pomôcť, ale aj neskutočne pohoršiť. Niekedy si musíte vybrať, kedy dať prednosť rozumu a kedy srdcu. Tento titul vám ukáže nové cesty. Ako úprimne dodávam, keď mám problémy alebo stojím pred nejakou prekážkou, občas sa mi stane, že zabudnem na múdre slová starého muža. Keby som si na ne vždy spomenula, riešila by som veci ľahšie.
 
Hodnotenie: 5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly