štvrtok 10. augusta 2017

Claire Hennessyová - Sorbetové dievča (Štíhla, dokonalá, zdrvená)

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98532920_0.jpgKniha o anorexii napísaná zaujímavým štýlom.

Annabel zomrela. Teraz je ako duch povinná pomáhať dievčaťu, ktoré treba nasmerovať na správnu cestu.
Čitateľ od začiatku tuší, že iniciatíva „anjela strážneho“ narobí viac škody ako úžitku, pretože aj on má problém. Zisťujeme, prečo táto mladá žena zomrela a prečo jej bola pridelená práve Julia – moletka, ktorej život neprebieha tak, akoby si predstavovala. Potrebuje zmenu. Annabel je presvedčená, že vie, čo jej zverenkyni chýba a prostredníctvom vnútorného hlasu jej našepkáva, čo by mala urobiť. No je to cesta rovno do pekla...


Z oficiálnej anotácie som sa toho veľa nedozvedela, no aj tak ma kniha veľmi zaujala. Diela o psychických poruchách sú skoro vždy dobre napísané, takže som nemala pochybnosti, že sa mi bude páčiť. Neodradilo ma ani to, keď boli používatelia na Goodreads iného názoru – trochu som sa zľakla, no ešte viac som si príbeh túžila prečítať.

 Julia, toto nedopadne dobre. A ja si odrazu uvedomím, že ju chcem zachrániť. Chcem, aby už nebola taká objemná. Aby bola silná.
(str. 40)

Vôbec som si nemyslela, že príbeh bude mať túto podobu. Dievča, ktoré je mŕtve a bojovalo s anorexiou, má ako strážny anjel pomôcť ďalšiemu dievčaťu, ktoré bojuje s váhou. Nemôže to skončiť inak ako tragicky. Alebo? Kniha je vďaka spracovaniu témy vynikajúca a obľúbite si ju okamžite.

Annabelin duch si stále neuvedomoval, že vo svojom živote trpel chorobou. Myslel si, že každý mu chcel zle. V knihe boli popísané všetky stratégie, ako sa docieli strata váhy, no autorka nešla za hranicu. Podľa reakcií zahraničných čitateľov som mala pocit, že všetko je zachytené krutou, surovou pravdou, takže ma prekvapilo, keď sa spisovateľka držala na uzde a nechcela nás príliš stresovať. Niektorí ľudia sú asi veľmi citliví. Podľa mňa mohla pritvrdiť, aby si ľudia trpiaci touto chorobou, čítajúci túto knihu, uvedomili, že to treba riešiť. Takto len zdvihla neisto varovný prst a to nestačí. Aj keď je príbeh príšerne smutný a poučný, nešokuje, a to mi chýbalo, lebo by to mohlo človeka odradiť od takéhoto konania. Namiesto toho to niektorí jedinci budú považovať za výmysel – za rozprávku s ponaučením, ktoré sa nebude brať vážne.

 Ak sa chceš uzdraviť z poruchy príjmu potravy, tak to najhoršie, čo pre teba môže niekto urobiť je, že sa ťa snaží presvedčiť, že ty vlastne vôbec nie si chorá.
(str. 270)

Odhliadnuc od všetkého je dielo nasýtené krásnymi myšlienkami, ktoré by si mali zobrať k srdcu hlavne tí, ktorí sú posadnutí perfekcionizmom. Jedzte zdravo, nehladujte,  v hre je vaše zdravie! Aj takéto posolstvá sú zabalené do pútavého deja stredoškolskej drámy. Práve táto skupina je najrizikovejšia, takže oceňujem, že sa príbeh odohráva tam.

Postavy boli reálne. Pri čítaní si možno uvedomíte, že sa to môže stať vašej kamarátke / kamarátovi. Ja som si napríklad uvedomila, že som rada, že som nikdy až takto extrémne neriešila úbytok váhy a ľutovala som ľudí, ktorí to považujú za zmysel života. Verím, že ak by si túto knihu prečítali, možno by zmenili názor. Aj keď hrdinovia príbehu pôsobia reálne, dejová línia je fantazijná – duch, ktorý má vlastné nedoriešené problémy, no musí pomáhať inej ľudskej bytosti, aby docielil to, čo potrebuje. Je to výborný námet – dobrý spôsob, ako podať ťažké veci ľahkou formou. Možno vám to bude vyhovovať, možno nie, ale dajte tejto novinke šancu. Skrýva sa v nej viac, ako si myslíte – ako som si myslela aj ja. Spracovanie témy ma milo prekvapilo. Čítalo sa to výborne. Na konci som vyronila slzičku.

Hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.sk
Knihu si môžete kúpiť na tejto stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly