pondelok 4. septembra 2017

Mary Roe - Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom

https://elist.sk/wp-content/uploads/Netopier-Badly-1.jpgBadly chce mať prácu, ktorá by ho bavila. Musí sa rozhodnúť rýchlo, pretože si staršie netopiere zaumienili zrušiť dvojročný odklad po škole.

No na obzore sa objaví iný problém, ktorý odsunie výber povolania do ústrania. Nešťastnou náhodou sa zapletie do akcie agentov MIBat (Britská letecká netopieria tajná služba), ktorí sa pokúšali rozpustiť gang pašerákov diamantov. Chtiac-nechtiac sa musí podieľať na ich dolapení.
 

Príbeh o tom, ako sa z malého netopiera stane letový dispečer. Cesta je ale tŕnistá.

Na knihu ma upozornila samotná autorka, keďže zistila, že mám rada milé príbehy s posolstvom. Čakala som, kedy budem mať viac času, aby som si knižočku mohla v pokoji prečítať. Ten deň nastal.

Nemala som žiadne dieťa, ktorému by som to čítala, ale to vôbec neprekážalo. My dospelí máme v sebe stále kus nášho detského „ja“, takže som si to dokázala vychutnať. Na stránkach sú aj krásne ilustrácie.

Badly veľmi často strácal pojem o čase. Lietal si po lese krížom-krážom. Dokázal zaletieť aj oveľa ďalej ako ostatné netopiere. Rád sa vznášal až nad samotný okraj lesa, kde ich malý potok vyrástol na veľkú rieku. Letel ponad chatárov, ktorí v dobrej nálade sedeli pri ohni, zatiaľ čo sa malé hlodavce štverali po stenách na povalu ich chát. Počúval ľudské piesne, ktoré si spievali pri ohni, aj tie z rádia, kým opekali. Poletoval ponad rieku a proti jej prúdu, ktorý sa tiahol na sever.
(str. 10)

Rozprávočka bola rozkošná. Zozačiatku som mala stále úsmev na perách. Potom sa začali vynárať nezrovnalosti, ktoré zachytí len dospelý človek, napríklad; netopiere nie sú síce slepé, no podľa zraku sa neorientujú. V knihe áno. Tiež sa tam vyskytovalo mätúce rodové označenie veverice – veverica sa volala Squirrel. Keď o nej autorka hovorila ako o veverici, tak zvolila ženský rod. A keď ju nazvala Squirrel, použila mužský rod. Viem, že označenie veveričiak nie je spisovné, no v rozprávkach je to akceptované. Mám však pocit, že deti si túto odlišnosť nevšimnú. Možno máme v sebe kúsok dieťaťa, no dospelí nie sú schopní nikdy „vypnúť“ mozog. Tento odsek neberte do úvahy pri rozhodovaní, či kúpiť/nekúpiť. Budete to čítať svojím ratolestiam. Žijú v inom svete ako vy. Vo svete, kde je všetko možné a táto kniha to spĺňa do bodky.

Štrnganie kľúčov Badly nepočul. Silné buchnutie dvermi však áno. Bol to budíček, ktorý si preňho pripravila agentka Eliza. Na stôl pred neho hodila okuliare na denné videnie, slúchadlo s mikrofónom a malé kovové čudo. Agentke visela na opasku pištoľ na omamné šípky a putá. Ďalšie veci mala v batohu.
(str. 36)

Ukážka krásnych ilustrácií, ktoré dopĺňajú text. Radosť čítať, čo poviete?
Čo hľadáme v beletrii pre najmenších? Samozrejme, ponaučenie. V diele sa ich nachádza niekoľko. To oceňujem. Páči sa mi tiež, ako sa spisovateľka pohrala so slovíčkami a vytvorila novotvary, ktoré boli použité vhodne. Škoda, že všetky mali základ v angličtine. Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom je príbeh šitý na dnešnú modernú dobu. V deji sa stretnete s technológiami a nechýba ani napätie. Túto knihu si vaše deti obľúbia.

Hodnotenie: 4/5
 
https://elist.sk/obchod/rande-naslepo/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly