sobota 24. marca 2018

Anna Ekbergová - Šťastně až do smrti

https://www.knihcentrum.sk/content/images/98608829_0.jpgTento thriller vám nedovolí zaspať.
Podmanivý, sofistikovaný, dynamický... To je len málo zo slov, ktorými by sa dalo opísať toto dielo.

Dvaja manželia s dospelým synom by si už mohli užívať život šťastne až do smrti, však? No takéto to nebude. Bude to krvavé.
Ako sa z partnerov môžu stať nepriatelia? Mali všetko. Ale prišla jedna SMS, ktorá to zničila. Žena vie niečo, čo chce použiť proti svojmu mužovi. Ona sa v jeho očiach stáva nebezpečnou. Musí ju zabiť.


Anna Ekberg je pseudonymom dánskych autorov. Túto dvojicu spolu tvoria Anders Rønnow Klarlund a Jacob Weinreich. Osobne som ešte nič od týchto spisovateľov nečítala, aj keď Metafora už vydala ich knihu s názvom Ztracená, no anotácia ma neoslovila. Po prečítaní tohto brilantného diela nad tým musím pouvažovať... Bojím sa, že by  Ztracená nebola až taká dobrá, a to by ma sklamalo. Radšej si uchovám pocity z tejto.

Tento príbeh sa mi páčil od začiatku až do konca. Už od prvej strany vieme, kto je vrah, ale všetko je také záhadné, také šialené, že čitateľ sedí pri knihe už len kvôli tomu. Ani sa nenazdá a stáva sa od toho závislý. Ako je to ale možné? Veď fakty sa nám ponúkajú samy ako na tanieri. Vieme dokonca aj to, ako sa vražda odohrala. Nuda? Nemyslím si. Celý prípad rozpráva policajt svojej dcére. Spomína si, čo zistil a ako tieto fragmenty (ne)zapadli hneď na miesto. Ako sa dá spáchať dokonalý zločin z lásky? To objasňuje postupne vo svojom rozprávaní.

„Nemám na vybranou,“ zašeptá si dvakrát. Nikdo jiný v dodávce není, pouze on a jeho svědomí. Nemá na vybranou, pokud teď nic neudělá, manželka mu zničí život.
(str. 7)

Najprv som bola skeptická. Povedala som si, že ak bude dej obsahovať typické schémy tohto žánru, s thrillermi zas na chvíľočku končím. Čo už nik nevie písať tak, aby nevykradol najmenej tri známe diela? Musela som však uznať, že aj keď som si myslela, že Šťastně až do smrti bude iba zlepenec niečoho, čo som už čítala, nedokázala som sa od toho pohnúť. Rozprávač bol priam magický. Jeho umenie bolo úžasné. Policajt Holger vedel, ako upútať pozornosť a na čo nás nasmerovať, aby sme vôbec neodhalili zámer autorov. Táto kniha je úplný podvod na čitateľa a z toho vyplýva, že som si čítanie neskutočne vychutnala.

Spisovatelia sa dopĺňali a spolu vytvorili veľmi premyslený dej. Aj keby bol prvoplánový, neprekážalo by mi to. Ale to, čo som sa napokon dozvedela mi vyrazilo dych. Tie zvraty boli čisté skvosty. Neviem, ako inak by som vám to vysvetlila. Začnete knihu čítať s úškrnom a slovami Čo ma už môže, preboha, prekvapiť? a na konci zhodnotíte, že príbeh bol niečím iným a budil zámerne opačný dojem. Nie, teraz nehádajte, ako som to myslela. Nemáte ani najmenšiu šancu to zistiť. Všetko je tak perfektne skryté a objavuje sa to ako vír - náhle, ale pohltí všetky základy knihy.

„...Je to vůbec úžasný příběh. Hodně toho řiká o všeobecné podstatě lásky.“
Josefina se usměje. „Tak mi ho pověz,“ vyzve ho a poodsune si židli.
„Jsi si jistá. Stihneme to?“
Pokrčí rameny. „To záleží na tom, jak je dlouhý. Čím to začíná?“
„Začíná to tím, čím dneska všechno,“ odpoví Holger.
„Penězi?“ napoví sebejistě Josefina.
„Penězi? Ne. Esemeskou. Tři dny před tím, než jí přejel.“

(str. 18)

Táto novinka ma prekvapila. Nečakala som, že bude taká premyslená. Najprv som bola očarená rozprávačom a celkovým spracovaním, potom zvratmi, o ktorých som ani nesnívala a napokon záverom, ktorý nebol vôbec typický. Kniha sa vymyká thrillerom, ktoré som už prečítala. Síce jej nejaké diela môžu byť podobné, no iba originalitou. Dopredu neviete, aké ťahy na vás autori použijú, ale keď začnete tušiť, že tam niečo nesedí, už je väčšinou neskoro, pretože pripravujú ďalší výnimočný obrat. Na začiatku neviete nič. Lepšie povedané; stále viete len to, čo chcú, aby ste si mysleli. Nič viac a nič menej. Žiadny krok nebudete vedieť predvídať. Ak áno, tak ste úžasní čitatelia. Úprimne tomu však neverím. Neverím, že by niekto poznal ďalšie myšlienkové pochody týchto dánskych spisovateľov. Je to nemožné. Nikdy vám nepovedia celú pravdu! 

Hodnotenie: 5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Metafora.
Knihu si môžete kúpiť TU (SK) a TU (CZ)

2 komentáre:

  1. Skvělá recenze, která mě rozhodně navnadila. Ze začátku mě odrazovalo spojení "milostný thriller", ale už jsi druhá, kdo knihu vychvaluje do nebes. Navíc má moc krásnou obálku, takže se na ni určitě zaměřím :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Za každý komentár som veľmi vďačná. - autorka blogu Nathaly